måndag 26 januari 2015

Hemgjorda semlor


Ingredienser:
18 stycken
3 dl mjölk
25 g jäst ( röda paketet )
1 dl strösocker
2 tsk mortlad kardemumma
150 g rumsvarmt smör
7 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Mandelmassa:
2 dl mandelmjöl
1 1/2 dl florsocker
2 msk vispgrädde
Ca 1/2 finriven bittermandel

Till servering:
Vispgrädde
Florsocker

Alternativ:
Nutellagrädde
3 dl vispgrädde
1 dl nutella

Gör så här:
1. Värm mjölken till 37'C. Smula ner jästen i en bunke och häll ner lite av mjölken. Rör tills jästen lösts upp och häll sedan på resterande mjölk.
2. Häll i socker och kardemumma. Klicka ner smöret. Häll i mjölet lite i taget under omrörning. Arbeta till en jämn och bland deg, ca 5 min. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.
3. Stjälpa upp degen på ett mjölat bakbord. Skär i 18 bitar. Forms runda bollar med lätt mjölade händer. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 30 min under bakduk.
4. Sätt ugnen på 225'C. Pensla bullarna med lättvispad ägg. Grädda gyllene mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på plåten.
5. Rör ihop mandelmjöl, florsocker och grädde till en mandelmassa och smaka av med bittermandel. Vispa grädden fluffig.
6. Skär av toppen på bullarna och grön ut lite i mitten. Bred på mandelmassa och klicka på grädde. Lägg tillbaka locket och pudra med florsocker.

Nutellagrädde:
1. Vispa grädden fluffig och rör sedan ned nutellan.

Tips!
1. Jag som inte gillar grädde så mycket gjorde istället en variant på nutellagrädde, super gott!

Lycka till!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar